Máte e-shop, objednávky se vám jen hrnou a vy si spokojeně mnete ruce. Čirou radost však mohou brzy vystřídat obavy a nervozita: jak zboží k zákazníkovi v pořádku dostat? Na scénu nastupují výplňové materiály, které vaše produkty během přepravy ochrání. Vybrat ty správné může být ale docela věda. Dnes se podíváme na to, co je třeba vzít při jejich výběru v potaz.
Co přesně potřebujete zabalit?
Nejprve zvažte, co vlastně prodáváte. Jedná se o jeden druh výrobků (například ručně malované hrníčky), nebo svým zákazníkům nabízíte široký sortiment zboží od triček přes živé květiny až po elektroniku? Každý artikl si totiž vyžaduje jinou péči při balení i přepravě. Přesto se řada podnikatelů orientuje primárně podle ceny výplňového materiálu, nakoupí pouze jeden druh – zpravidla ten nejlevnější – a vyplní jím veškeré balíčky bez rozdílu a bez přihlédnutí k obsahu. Paradoxně tak mohou zužitkovat více materiálu, než je nutné.
U každého produktu je dobré posoudit, zda vůbec vyžaduje výplňový materiál, aby se nepoškodil. Je jasné, že například plyšové hračky, oblečení nebo další měkké věci není třeba obalovat vrstvami výplňového materiálu, přesto to řada e-shopů stále činí. Je to zpravidla také kvůli tomu, že zaměstnanci použili příliš velkou krabici, kterou samotným zbožím nejsou schopni vyplnit. Tím ale zbytečně zvyšují nejen uhlíkovou stopu, ale i následnou frustraci zákazníka, který se musí vypořádávat s objemným výplňovým materiálem i u věcí, které tolik ochrany nevyžadují.
Naopak u věcí, kde hrozí rozbití či poničení během dopravy, je vhodné chytře zvolit výplňový materiál tak, aby bylo zboží usazené „jako v peřince“ a nemohlo se s ním nic stát ani při neopatrném zacházení. Obecně platí, že čím dražší či křehčí věc, tím víc pozornosti věnujte výplňovému materiálu. Křehké věci výborně ochráníte pomocí Flo-paků (pružných polystyrenových tělísek) či bublinkové folie, která výborně tlumí nárazy. U těchto materiálů berte v potaz, že zabírají značné množství prostoru (nejen v krabici, ale i na skladě) a nejsou příliš šetrné k přírodě. U produktů méně náchylných k rozbití (například knihy, kuchyňské nádobí apod.) postačí dostatečná vrstva ekologičtějšího mačkaného papíru, který navíc působí exkluzivnějším dojmem.
Myslete na vhodnou balicí stanici
Do svých úvah byste měli zahrnout také to, jak se s kterým materiálem bude pracovat. Nemluvíme pouze o pohodlnosti, ale i o rychlosti a efektivitě. Rychlost balení má totiž přímý vliv na to, kolik potřebujete pracovní síly na zabalení požadovaného množství balíčků. Množství pracovníků může navíc kolísat v závislosti na sezóně.
A jak je to se samotnými materiály? Mačkaným papírem naplníte krabici raz dva, u Flo-paků se ale bez podavače neobejdete, jelikož jednotlivé pěnové polštářky mají tendenci se všude rozsypávat. Dobře navržená balicí stanice s vhodně umístěnými odvíječi a podavači vám ušetří řadu problémů.
Vizitka vaší firmy vyladěná do posledního detailu
Zabalili jste balíček a poslali ho na místo určení? Výborně, máte splněno. Zkuste se ale vžít do role zákazníka, který váš balík dostane. Jakou vizitku vystaví vaší firmě za celkový dojem? Příliš velké krabice přeplněné obalovým materiálem působí nehospodárně (zákazník se navíc musí vypořádat s hromadou odpadního materiálu).
Ovládnout umění efektivního, rychlého a šetrného balení balíčků zabere čas i energii. Zvolená výplň má přímý dopad na to, zda se zboží k zákazníkovi dostane v pořádku a jakou reakci u zákazníků vyvoláte. Myslet musíte nejen na životní prostředí, ale i na skladovou logistiku a samozřejmě i na vaše finanční možnosti. Nyní už ale víte, jak o výplňových materiálech přemýšlet a co všechno brát při jejich výběru v potaz.







