full screen background image

Budoucnost nákupních center?

Nezaměstnanost a celkové obavy o budoucnost snižují ochotu slovenských zákazníků utrácet a v případě, že se utrácet rozhodnou, požadují maximální komfort při nákupech. To je stav, který si mnoho investorů, developerů a také samotných maloobchodníků již začíná uvědomovat a stojí tedy před otázkou, zda nákupní centrum revitalizovat a pokud ano, tak jak moc radikální změnu by měla rekonstrukce přinést. Neboli zda postačí jemný make-up či je nutný celkový upgrade. 

Otázku kam směřuje development současných nákupních center jsme se zeptali Erika Štefanoviče z bratislavské pobočky skupiny DELTA, jež momentálně aktivně pracuje například na revitalizaci nákupního centra Shopping City Süd ve Vídni a letos na jaře úspěšně dokončila výstavbu největšího nákupní centra Ave Plaza v ukrajinském Charkově.
Myslím, že již minulo prvotní nadšení Slováků, jež panovalo při expanzi nákupních center, které začátkem devadesátých let postupně přibývaly jak houby po dešti a zákazníci zde trávili velkou část svého volného času. Nové značky, blýskavé výlohy lákající na slevy a útulné kavárny se již Slovákům okoukaly a investoři si začínají uvědomovat, že přichází doba, kdy je na čase učinit další krok, aby se nakupování stalo pro zákazníka opět atraktivní a měl důvod se do konkrétního nákupního centra vracet. Často totiž interiéry nepodléhají ani tolik technickému zastarání jako morálnímu. Proto je jasně vidět trend, jež z nákupních center vytváří spíše zábavní centrum, které Vám kromě běžného nákupu na celý týden nabízí také různorodou paletu doplňkových služeb ve formě občerstvení, dětských koutků, kadeřnictví, fitness, čerpacích stanic či relaxačních zón, ale samozřejmostí se také stalo například wi-fi připojení.

 

Vnímáte nějaký trend z hlediska architektury, který lze vysledovat u rekonstruovaných či v nově připravovaných nákupních centrech?
Důraz na zdravější klima a co nejpříjemnější nákupní atmosféru. Obecně lze jako trend při výstavbě či revitalizaci nákupních center vysledovat určitý návrat k přírodě. V interiérech nákupních center se začínají více objevovat přírodní materiály. Skutečná zeleň, ať už trávníky či celé zelené stěny či stromy, ale také například vodní plochy typu vodopádu nad eskalátorem jako tomu je například v právě probíhající rekonstrukci vídeňského Shopping City Süd. Také bych zmínil návrat k přirozené formě větrání. Trendem jsou v podstatě různé prvky, které zlepšují a dotvářejí zdravější klima v interiéru“.

Také samozřejmě trend „Green Building“ neboli trvale udržitelný koncept výstavby se stává marketinovým nástrojem, který nejen, že apeluje na zdraví zaměstnanců a návštěvníků centra, ale také na snížení provozních nákladů, které často tíží majitele a také samotné nájemce. Proto se také začíná více přihlížet na materiály, které jsou při výstavbě využity, aby se minimalizovaly tzv. CO2, tzv. neutrální materiály s nimiž jsme hojně pracovali při nedávné revitalizaci nejstaršího obchodního domu Gerngross ve Vídni.

 

Jaký je tedy podle Vás správný krok do budoucna?
Rozhodující v budoucnu bude zvolit správný prodejní koncept a namíchat tak optimální mix obchodních značek, služeb a zábavného programu tak, aby odpovídal potřebám zákazníků dané spádové oblasti v níž nákupní centrum působí. Brzy bude nutná také další přidaná hodnota. Pouze modernizace interiéru je krátkodobým řešením. Cílem by měl být celkový upgrade, tedy posun nákupního centra do vyšší kategorie kvality. Kvality prostředí a větší orientace na pohodlí a komfort zákazníka, protože jen spokojený zákazník se rád vrací a navíc je tou nejúčinější reklamou“, předpovídá budoucnost českých nákupních center Štefanovič, jednatel české a slovenské pobočky Delta Projektconsult, jež působí v oblasti architektury, projekce, řízení staveb a trvale udržitelné výstavby v Čechách již 14 let.

Podrobnosti o stavebních projektech realizovaných v oblasti nakupování a zábavy naleznete na webových stránkách společnosti Delta Projektconsult Slovakia www.delta-cz.com




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *