Logistika dnes má klíčový význam napříč podnikatelskou sférou. Proč a co se pod tímto pojmem vlastně skrývá?
Co je to logistika a jaký má smysl
Logistika představuje organizaci, plánování, řízení a realizaci toků zboží vývojem a nákupem počínaje, výrobou a distribucí podle objednávky konečného zákazníka konče tak, aby byly splněny všechny požadavky trhu při minimálních nákladech a minimálních kapitálových výdajích.
K tomu je možno dospět prostřednictvím řady logistických strategií:
- Just in Time
- strategie/technologie Hub&Spoke
- strategie/technologie Gateway
- koncept „prodej dříve, než vyrobíš“
- koncept logistického řízení vertikální (svislé) integrace
- koncept „bezpapírových transakcí“
- koncept integrované počítačové výroby
- koncept paměťové kontroly a řízení dopravy a přepravy
- koncept „doprava pomocí výpočetní techniky“
- koncept robotické manipulace
- koncept dopravní telematiky
- strategie/technologie Quick Response (QR)
- strategie/technologie Efficient Consumer Response (ECR)
Logistika se tak musí naučit pracovat maximálně efektivně s veškerými materiálními, informačními i lidskými zdroji. Průzkumy zjistily, že více než 60 % amerických a evropských společností ztratilo v roce 2020 až 20 % příjmů právě v důsledku logistických poruch. Funkční logistické služby tak mají nepochybně přímý vliv na úspěch vašeho byznysu.
Obecně tak lze říci, že lídři svého oboru svou pozici vystavěli právě na logistice. Jedním z takových příkladů je tuzemský e-shop s elektronikou Alza, která republiku dokázala pokrýt svými AlzaBoxy. V těch si je možné zboží vyzvednout už druhý den ráno. Až 41 % položek z objednávek je připraveno k odběru okamžitě.
V rámci logistiky hraje roli rychlost dodání i přesnost a kvalita zpracování
Současný zákazník především očekává maximální rychlost doručení. Podle některých ohlasů se doručení zboží ještě v den objednání dokonce v budoucnu stane standardem. To má vliv na jeho ochotu nákup zopakovat. Pozitivní povědomí o značce taktéž zvyšuje snahu šířit její dobrou pověst dále formou recenzí.
Tuto optimalizaci lze například zajistit využitím jednak skladového informačního systému, který vede ke zrychlení vychystávání jednotlivých objednávek, ale i uplatněním chytrých technologií nebo zónové logistiky.
Zároveň je však v celém procesu nutno udržet vysokou přesnost a kvalitu zpracování objednávek. K tomuto především přispívají automatizované systémy.
K pozitivní zákaznické zkušenosti rovněž přispívá profesionální balení a prezentace zásilky. Již první dojem z balíčku dokáže ovlivnit vnímání značky. Logistické služby by tak měly nabídnout i možnosti personalizace i ekologického balení. To dokáže poskytnout důležitou konkurenční výhodu.
Logistika musí umět zajistit i flexibilitu doručení. Měla by proto zahrnovat na straně zákazníka rovněž nabídku různých možností dopravy, jako je expresní doručení, možnost využití výdejních boxů nebo doručení o víkendu. Pomyslnou poslední tečku reprezentuje i zákaznický servis, neboť efektivní komunikace a proaktivní řešení problémů rovněž zvyšují důvěru zákazníků.
Proč outsourcing logistiky pomáhá e-shopům růst
Vlastní logistika přináší celou řadu nevýhod. Patří k nim jednak nákladovost, kterou tvoří vysoké fixní náklady a potřeba neustálých investic do technologií. Stejně tak generují logistické služby řešené svépomocí nutnost personálního zajištění a často se vyznačují omezenými možnostmi růstu.
Na místě je tak využít tzv. fulfillment. To znamená v podstatě externí přenos logistických služeb do rukou třetí strany. Což umožňuje variabilně pracovat s náklady dle skutečného využití, přičemž fixní i provozní náklady se snižují. Dále tento krok zaručuje využití nejmodernějších technologií a plnohodnotné automatizace a otevírá neomezený potenciál k růstu.
Společnost se s využitím těchto služeb může soustředit na jiné části svého podnikání, a to primárně na prodej, ale třeba i na marketing. Fulfillment je zvláště vhodný pro e-shopy, ale i kamenné prodejny, které nemají svůj vlastní sklad. Více na stránkách RTR.cz.