Počet zaměstnanců je nejdůležitějším atributem při řešení otázky, jak vybrat personální software. Z hlediska HR se jedná o stěžejní nástroj, jehož výběr má zásadní vliv na ulehčení, nebo naopak zkomplikování práce. Moderní typy softwarů zvládnou kromě základní agendy v podobě evidence zaměstnanců a jejich docházky i pokročilejší HR management a rozvoj zaměstnanců.
Jak vybrat personální software, pokud hledám poprvé?
Firmy, které poptávají dodavatele těchto řešení, si po pro začátek musí ujasnit, co od takového systému očekávají a kdo bude jeho hlavním uživatelem. Trh nabízí řadu možností pro menší firmy i velké korporace, důležitou roli tedy hraje počet zaměstnanců nebo členů projektového týmu. Nespokojte se s první nalezenou nabídkou a snažte se vámi vybrané firmy vzájemně porovnat. Ptejte se na relevantní reference od firem, které působí v podobném odvětví jako vy.
Vše po ruce 24/7 a kdekoliv po světě
Ideálním způsobem je bezplatné vyzkoušení softwaru, které většina firem poskytuje na různě dlouhou dobu. Téměř ihned zjistíte, zda vám uživatelské rozhranní vyhovuje a zda jsou nabízené funkce pro vaše potřeby dostačující nebo zda byste uvítali jejich rozšíření. V roce 2019 by již mělo být samozřejmostí, že nástroje jsou pro uživatele k dispozici téměř kdykoliv a odkudkoliv. Řada firem tak nabízí ke standardní verzi i aplikaci pro mobilní telefony nebo tablety.
Ideální nástroj práci ulehčuje, nikoliv přidělává
Oprávněným požadavkem zejména větších firem je komplexnost. HR software by měl personalistům, mzdové účtárně, ale i ostatnímu managementu podat uceleně veškeré údaje, které o zaměstnanci máme. Zároveň by měl sloužit jako nástroj k jejich řízení, odměňování a stále populárnějšímu kariérnímu rozvoji.
Nejčastěji nám poskytuje tyto informace:
- Přehled o zaměstnancích a uchazečích o zaměstnání (nástup, pracovní smlouvy, školení atd.)
- Podklady pro mzdové účetnictví
- Docházka
- Ostatní evidence (dovolené, služební cesty, firemní benefity, pracovní pomůcky, hesla, majetek firmy v držení atd.)
- Práce zaměstnanců (náplň práce, časové vytížení, kompetence, zodpovědnost, pracovní zařazení, projekty atd.)
- Hodnocení zaměstnanců
- Rozvoj a vzdělávání zaměstnanců
Ve větších společnostech je tento nástroj obvykle součástí většího celofiremního řešení, které na sebe navazuje a nabízí různé formy integrace.
Nepodceňujte zákaznickou podporu a aftercare
Dodavatelé kvalitních personálních softwarů se postarají nejen o efektivní nastavení procesů podle potřeb zákazníka, ale mají k dispozici i kvalitní podporu při řešení ad hoc problémů. Je zvykem, že firmy se svými klienty zůstávají v kontaktu a informují je o novinkách a aktualizacích, které jejich software nabízí. Na možnosti zákaznického servisu a aftercare se při výběru poskytovatele určitě zeptejte.
Lidský kapitál je pro většinu společností tím nejcennějším a firmy si toho jsou vědomy. To je v současné době vidět i na nabídce široké škály zaměstnaneckých benefitů, které nyní slouží jako konkurenční nástroj. Pravidelná HR agenda a péče o zaměstnance, zvláště ve větších společnostech, bývá časově velmi náročná. Hlavním přínosem implementace HR softwaru by vždy mělo být zefektivnění práce a tím i úspora času a finančních zdrojů. Veškeré potřebné informace by měly být dohledatelné na jednom místě a být efektivně k dispozici pro další procesy, které již nemusí nutně spadat do těch personálních.
A co si vy myslíte o současných personálních softwarech? Myslíte, že je firmy využívají, nebo ještě pořád preferují vkládání personálních dat do šanonů, případně sdílených tabulek? Napište nám do komentáře váš názor a budeme rádi, když se s námi podělíte o vaše zkušenosti.