Chrání nás před nejhorším v případě autonehody, jasně vymezují komunikaci a zamezují vstupu do silnice zvířatům. Svodidla najdete u každé větší silnice, na dálnicích, rychlostních komunikacích a místních komunikacích. Už jste někdy viděli, jak se montují?
Montáž svodidel probíhá zpravidla současně s výstavbou či opravou komunikace. Málokdy se stane, že by bylo svodidla třeba nahradit (bývají opatřená protikorozními a ochrannými nátěry). To se děje zpravidla jen v případě autonehody. Svodidla sice auto zbrzdí a zamezí vyletění ze silnice, ale někdy prudký náraz nevydrží.
Svodidel je několik typů
Klasické silniční svodidlo je jednostranné, například na dálnicích se používají svodidla oboustranná, a to ve dvou různých provedeních, dále existuje ještě mostní – zábradelní varianta. Přičemž jsme si popsali svodidla rakouské značky Voestalpine, která jsou certifikovaná a schválená k použití Ministerstvem dopravy a ŘSD ČR. Vlastní svodidla si vyrábíme i u nás v ČR, stojí za nimi firma ArcelorMittal. Možná jste také nevěděli, že se svodidla dělí podle stupňů zadržení na N2, H1, H2, H3 a H4. Dále se využívají i doplňky jako ukončení výškovým náběhem nebo zaoblenou koncovkou. Někdy bývají na svodidlech namontované i odrazky.
K montáži je třeba mnoho strojů
Pro montáž svodidel se používá speciální technika. Na území ČR se jí zabývá společnost VESIBA, s.r.o., která disponuje bohatým parkem strojů a technického vybavení. Svodidla montuje po celé ČR (často na dálničních úsecích) i v zahraničí, se svou technikou se dostane i do těžko přístupných terénů, poradí si se zatáčkami, krajovými a středovými pásy apod.
Využívá například tyto stroje:
- beranidla,
- výsuvná ramena,
- ruční buchary,
- zatloukací stroj,
- nákladní auta,
- vrtací soupravy,
- mobilní centrály
- či speciální montážní automobily.
Firma svodidla dodává, montuje, demontuje, ale také pronajímá. Nejsou totiž potřeba jen na státní či městské komunikace, občas si je pořizují i soukromé osoby do firemních areálů. Pořádek na silnici musí být.






