full screen background image

Co dělají neúspěšní obchodníci na finančních trzích špatně

Stát se dobrým obchodníkem není úplně snadné – nedá se totiž zjednodušeně říct, že čím více obchodů uzavřete, tím bude kratší vaše cesta k profitabilitě. Každý trader ve své kariéře zažije období, kdy se mu příliš nedaří a jeden ztrátový obchod následuje druhý. Mnoho obchodníků nedokáže správně vyřešit obchodní problémy, natož pak dlouhodobě splňovat své vytyčené cíle, říká hlavní analytik brokerské společnosti XTB Jaroslav Brychta. Důvodů, proč tradeři nedosahují svých cílů, může být podle něj několik.

Zažívat ztráty při obchodování je do jisté míry normální. Jedno okřídlené úsloví z oboru koneckonců praví, že trh jde vždy tím směrem, který způsobí nejvíce bolesti. Co je důležité, je umět vyhodnotit situaci a nastavit správný směr.

„Pokud delší dobu znepokojeně sledujete klesající ekvitní přímku na obchodním účtu, pak je potřeba položit si důležitou otázku. Jde jen o vaši momentální slabost a pravděpodobnost, že váš další obchod bude ziskový, je vysoká? Nebo série vašich obchodních přešlapů není náhodná a způsobuje ji špatně zvolená strategie? V praxi běžně vídám příklady obchodníků, které plně ovládá strach nebo naopak nenasytnost, která jim v důsledku znemožní obchodní strategii správně uchopit. Emocionální rozpoložení je klíčovým faktorem – pokud vás bude pohánět chorobná touha vyrovnat ztrátové obchody, můžete podvědomě vyhledávat další ztráty a ziskové obchody z nedostatku znalostí a zkušeností nechat takzvaně ležet na stole,“ říká hlavní analytik přední české brokerské společnost XTB.

 

Absence konkrétního cíle

Na finančních trzích více než kdekoli jinde platí, že cíl bez stanovení konkrétního plánu je jen zbožné přání. A s tímto neobstojíte. „Pro úspěšné obchodování je důležité mít jasně a konkrétně stanovený plán, který vás krůček po krůčku dovede k cíli. Nezáleží na tom, jestli je vaším cílem rozvážnější přístup k obchodu nebo třeba podmínky pro částečné uzavírání pozic. Vždy musíte mít jasná a hmatatelná pravidla,“ říká Brychta z XTB. Každý obchodník by si měl stanovit takové cíle, které pro něj budou mít smysl a budou fungovat právě pro něj. Poté si vypracujte krok po kroku plán, jak cíle dosáhnete, a identifikujte si i časovou osu, abyste měli na sebe zpětnou páku.

„Dalším krokem je aktivní práce s vašimi cíli. Propracovaný herní plán je základ, ale není sám o sobě spásný. O každém cíli je nutné během každého obchodu aktivně přemýšlet a vědomě s ním pracovat. Malá porušení pravidel v krátkodobém výhledu vaše prosperující podnikání sice neohrozí, zato ale naruší dlouhodobě definované cíle. Ve výsledku se tak můžete točit v začarovaném kruhu, zatímco váš cíl je v nedohlednu,“ dodává Jaroslav Brychta. Abyste se vyvarovali špatných obchodních návyků, odborníci také doporučují průběžně vyhodnocovat svůj progres. Navykněte si odpovídat si pravidelně na otázky jako: Co se vám podařilo zlepšit? Jste teď o něco blíže cíli než před několika týdny? Které faktory vám pomáhají a které jsou naopak rizikové? Na tyto otázky by vám měl umět odpovědět váš obchodní deník, pokud si ho vedete pečlivě a pravidelně.




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *