Různé ukazatele a kontrolky mají na palubní desce všech na auta, bez ohledu na značku nebo rok výroby. Mezi nejdůležitější patří tachometr, který se ale může porouchat.
Kontrola rychlosti
Tachometr je zařízení pro měření rychlosti a jeho název pochází z řeckých slov tachos (rychlost) a metrein (měřit). Počítá otáčky za jednotku času a tím nám umí ukázat, jak rychle jedeme, právě na palubní desce. Pomáhá nám tak kontrolovat rychlost a dodržovat ji podle pravidel v daném úseku, čímž se vyhneme pokutě a také víme, že jedeme bezpečně. Zvláště ve městech a na silnicích s omezením rychlosti je pro řidiče tento přístroj velmi důležitým ukazatelem, jak se vyhnout nejen pokutě, ale také ztrátě bodů. Musí však fungovat spolehlivě a ukazovat aktuální rychlost bez chyb a odchylek. Ať už máme v autě mechanický typ tachometru, tedy ručičkový, nebo už digitální, musí být především funkční. Pokud začne ukazovat nesmyslné hodnoty, je potřebná oprava tachometru a jeho kontrola, aby zobrazované hodnoty opět odpovídaly realitě a my se jimi mohli řídit.
Nejčastější problémy
Na rozdíl od jiných závad na autě poznáme nefunkční tachometr na první pohled. Mezi běžné závady patří ručička, která ukazuje nesmysly nebo nefunguje vůbec a jen leží, u digitálních typů pak na displeji vypadávají body, informace jsou nečitelné nebo nesprávné a poblikávat mohou i kontrolky. Nefunkční tachometr nám nijak v jízdě nebrání, i bez něj můžeme vzít klíče od auta, nastartovat a odjet, nebudeme ale mít představu o tom, jakou rychlostí právě jedeme. A jak každý řidič ví, uvnitř vozu můžeme mít zkreslený pohled na to, jaká je naše rychlost. Oprava nebo seřízení tachometru je tak téměř nutností pro bezpečnou jízdu.
Při výměně přístrojové desky lze přeprogramovat procesor řídící jednotky nebo nastavit na tachometru původní hodnoty, takže o své údaje nepřijdete ani při opravě vozu.