full screen background image

Pracujete na směny? Škodíte svému zdraví a své paměti

Pracujete v noci? Stejně jako délka spánku je důležitá i část dne, během které spíme. Pokud pracujete na směny, vážně škodíte svému zdraví. Proč tomu tak je a co s tím můžete dělat?

 

Narušená regulace vnitřních hodin

Noční směny narušují přirozené rytmy lidského těla – v době, kdy jste nastavení na spánek, musíte být aktivní a pracovat. Zato ráno, kdy odcházíte z práce domů, volají venkovní světlo a vnitřní hodiny po aktivitě a podněcují vás k činnosti.

Může za to hormon melatonin. Ten se začíná v lidském těle produkovat se setměním. Pokud jste v noci vzhůru, vyprodukuje se menší množství tohoto hormonu, než když v noci spíte. Jeho nedostatek může vést k velkým zdravotním komplikacím.

 

Zdraví v ohrožení

Národní spánková nadace (NSF) upozorňuje na množství zdravotních komplikací spojených s nočními směnami a dlouhou pracovní dobou. Mezi nejvýznamnější patří problémy s metabolismem, onemocnění srdce a cév, zvýšené riziko obezity, onemocnění žaludečními vředy a pokles reprodukčních schopností.

Provoz na směny negativně škodí myšlení a paměti. Francouzští a britští vědci dokázali, že pokud pracujete na směny více než 10 let, může být váš mozek opotřebovanější a starší přibližně o 6,5 roku v porovnání s ostatními lidmi ve vašem věku.

 

Myslete na sebe

Abyste minimalizovali negativní dopady směnného provozu doporučují výzkumníci pravidelný a pečlivý lékařský dohled a zejména dostatečný a kvalitní odpočinek. Pro dosažení hlubokého spánku v průběhu dne sáhněte po špuntech do uší proti hluku zvenčí, po roletách a zejména po pohodlné a kvalitní matraci, díky které se vyspíte a načerpáte dostatek energie.

Pokud se rozhodnete se směnným provozem skoncovat, potíže způsobené dlouholetou prací nezmizí hned. Lidské tělo potřebuje na regeneraci někdy i několik let, než dojde ke srovnání tělesných hodin.




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *