full screen background image

Snižujte náklady! Zn. efektivně

Ať už řídíte malou nebo velkou firmu, náklady jsou pro finance podniku zásadní téma. Přinášíme vám několik tipů, jak je efektivně snížit.

Provozní náklady každým rokem rostou, a proto je dobré si alespoň jednou do roka udělat menší inventuru a zjistit, kam přesně většina výdajů směřuje. Jedině tak můžete najít „černé díry“, kam mizí váš rozpočet na provoz bez většího efektu na chod firmy jako takový. A kde se peníze nejčastěji ztrácí?

 

1. Kanceláře

Pronájem prostor je v nákladech firmy velkou položkou. Zamyslete se nad jejich využíváním. Opravdu potřebujete svoje kanceláře? Celosvětová pandemie koronaviru nás naučila většinu aktivit přenést do online světa, a to včetně práce. Potřeba využívat kanceláře se tak rapidně snížila. Pokud vás navíc přechod podnikání na formu „na dálku“ přišel na nemalé peníze, využijte svoji investici na plno a omezte využívání kancelářských prostor. Můžete vyzkoušet alternativní řešení, například vhodnou formu tzv. sdílené kanceláře neboli coworking space.

 

2. Zaměstnanci

Zaměstnanci jsou tím nejcennějším, co podnik má. Ti dobří. Rozhodně vás nechceme navádět k hromadnému propouštění, ale zvažte, kteří zaměstnanci jsou opravdu loajální a z pohledu podniku klíčoví a které činnosti můžete outsourcovat. V některých případech je totiž levnější řešit určité záležitosti externě, než na ně vyčlenit a tím pádem i platit jednoho zaměstnance. Můžete také nabídnout některá místa stážistům, kteří pracují výměnou za zkušenost nebo za menší peníze než tradiční zaměstnanci.

Tip: Jak na efektivní řízení zaměstnanců poradí článek z blogu Lamael „3 tipy, jak hlídat workflow ve vaší firmě

 

3. Marketing

Pokud značná část vašich výdajů za náklady směřuje na propagaci, zbystřete. Jsou tyto peníze skutečně vynakládány efektivně? Zkuste cílenou formu propagace na sociálních sítích. Vyjde rozhodně levněji, než reklama formou billboardů či inzerce v tisku. Reklamu na sociálních sítích můžete zaměřit na specifické cílové skupiny ve vybraných městech či regionech. Máte tak mnohem větší jistotu, že se vaše sdělení dostane tam, kam má.

 

4. Vozový park

Nákup automobilu není levnou záležitostí. Pokud k tomu připočtete náklady za pojištění, servis, pohonné hmoty a případně garážové stání, dostáváte se již na poměrně vysokou částku. Proto je dobré se zamyslet nad tím, zda všechna vaše služební auta skutečně využíváte a potřebujete je. Když se bez vozového parku neobejdete, kontrolujte, jestli jsou auta používána skutečně jen na služební účely. K tomu lze využít některý z monitorovacích systémů, kterých je na trhu několik. Využíváte služební auto jen příležitostně? Možná pro vás bude dobrou volbou tzv. carsharing, kdy auto nekupujete, ale vybíráte si některý ze sdílených vozů. Kromě ušetřených peněz vás jistě potěší, že carsharingem přispíváte k udržitelnosti, kterou se můžete pochlubit svým zákazníkům.

Uvedli jsme si několik velmi častých příkladů, kde se dají ušetřit firemní náklady. Věříme, že pokud si projdete další nákladové položky ve své společnosti, najdete jich mnohem více. A co s ušetřenými penězi? Můžete je investovat do rozvoje společnosti nebo do nákupu vybavení, které vám pomůže snížit výdaje např. za energii.




Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *