Podle posledních průzkumů společnosti B–inside, která se specializuje na výzkum trhu B2B sektoru od roku 2011, se ukazuje, že české firmy mají v této oblasti ještě rezervy. Dobrou zprávou je, že se situace od roku 2013 zlepšuje. Od roku 2011 zdvojnásobil počet firem, které mají svá marketingová oddělení, na 30%. Zvyšuje se také objem peněz investovaných do marketingových aktivit.
Marketingově řízené firmy mají větší růst obratu
Marketingově řízené společnosti zaznamenaly v průměru 10 procent ročního růstu, na rozdíl od 4 procent růstu u těch, které marketing téměř nevyužívají. Pravidelně si nechávají zpracovávat výzkumy trhu. Zajímavý je tzv. index optimismu, což je hodnocení samotnými marketéry, který se získává na základě dotazu k výhledu ročního růstu obratu. Ten se letos drží na nadprůměrných 58 procentech.
Marketingové nástroje B2B komunikace
Marketingově orientované firmy kombinují promyšleně více nástrojů, průměrně 9. Patří mezi ně:
- internetové stránky, které má 99% firem,
- tištěné a propagační materiály (77%),
- PR (vztahy s veřejností, články v médiích (71%),
- e-mail marketing (66%),
- eventy (65%),
- podpora prodeje (63%),
- veletrhy a výstavy (59%),
- sponzoring (56%),
- SEO (55%).
V Česku mají všechny B2B firmy své webové stránky, dvě třetiny využívají e-mail marketing, více než polovina se věnuje SEO, rychle se zvyšuje aktivita na sociálních sítích. Překvapivě stále ještě roste využívání tradičních forem – dopisu a telefonické komunikace.
Kam investují peníze americké a britské firmy
Trendy B2B marketingu se dají odhadnout ze situace především na americkém a britském trhu. Západní firmy se věnují svým obchodním partnerům podobně jako koncovým zákazníkům. Využívají k tomu především automatizace, content marketing a inbound marketing. Nejdůležitější je asi obsahový marketing, přičemž způsob komunikace se stávajícími a potenciálními zákazníky je rozdílný. Obsah zaměřený na produkt se stále více přibližuje storytellingu. Vytváření příběhů o značce a produktech pomáhá budovat pevný vztah s partnery. Jedná se o dlouhodobou záležitost, která může být v počátku podpořena i jinými aktivitami, jako je mailing, telefonování apod.